'Perfectie tot in de laatste steek'

Volkskrant Magazine

7 maart 2020. Een artikel in het Volkskrant Magazine over de Meesteropleiding Coupeur. Ook ik ben geïntervied door Cécile Narinx over mijn Meesterstuk.

Klik hier voor het volledige artikel.

Foto: Jordi Huisman

Mariëlle van Putten (26) uit Wezep, werkt nu bij Claes Iversen

Waarom de Meesteropleiding Coupeur?

‘Van kleins af aan ben ik al bezig met naaien. Ik ging met mijn moeder mee naar de lapjesmarkt, en maakte zelfbedachte poppenkleertjes. Op mijn 6de kreeg ik mijn eerste naaimachientje. Na mijn vmbo lag de keuze voor een opleiding mode en maatkleding voor de hand. Daarna wilde ik me dolgraag verder ontwikkelen binnen dit vakgebied. Ik wist dat Meesteropleiding Coupeur bestond, maar ook dat de opleiding duur was. Ik ben gaan werken in een atelier om werkervaring op te doen, en heb fondsen aangeschreven. Gelukkig kreeg ik een studiebeurs, en is die, omdat mijn resultaten goed waren, elk studiejaar opnieuw toegekend.’

Wat is je meesterstuk?

‘Een wijnrode avondjurk van zijdechiffon van de Libanese ontwerper Elie Saab uit zijn couturecollectie van najaar 2013. Ik had hem op foto en video gezien, en zag interessante elementen: de hoeveelheid stof verwerkt in plooien in verschillende richtingen, een ingebouwd korset, een cape. Tijdens mijn stage bij Hillenius bruidscouture in Haarlem heb ik leren werken met zijdechiffon, en dat beviel me heel goed.’

Waarin zit ’m de moeilijkheidsgraad?

‘Qua patroon hoefde ik alleen een korset en een onderrok van crêpe de chine te maken, de rest was moulage (techniek waarbij de stof zonder patroon op het lichaam wordt gevormd tot het gewenste resultaat). Dat was de grootste, maar ook de leukste uitdaging. Ik moest afgaan op de foto’s en zelf onderzoek doen naar hoe de plooien waren opgebouwd, en hoe de stof gesneden was. Ik heb losse banen geknipt, schuin van draad, en die in plooien op het korset gespeld. Voor de rok heb ik vijf halve cirkels geknipt. Het schuine stuk over de buik heeft me een week werk gekost, dat moest vaak over om het gewenste silhouet te krijgen. De zoom van de rok heb ik met een rolzoompje afgewerkt. De rok is in totaal 24 meter in omtrek, daar ben ik 11 uur mee bezig geweest. Ook het plaatsen van de rits, die niet in de tere stof mocht blijven hangen, was een crime.’

Hoeveel uren heb je aan je meesterstuk gewerkt?

‘312 uur en 2 minuten, ik heb alles gedocumenteerd!’

Het mooiste compliment over je meesterstuk?

‘Een van de juryleden zei: ‘Ik durfde dit pas na twintig jaar praktijkervaring.’ Ik ben excellent geslaagd.’

 

Tekst: Cécile Narinx